Olvass engem!
Egy polc, három kötet
Egy megjelent regény és két megjelent útikönyv, eddig ennyit tudok felmutatni. Sok? Kevés? Elég? Nem elég? Ezek érdekes kategóriák. A három könyv “hosszra” van vagy másfél millió karakter – ha arra gondolok, hogy az ember mennyi idő alatt hoz össze egyetlen közönséges gépelt flekket (azaz a hagyományos 3600 leütéses szövegoldalt), akkor én is inkább elmennék inni még egy kávét…
A szíve mélyén minden szövegíró dédelget könyvírói álmokat és minden könyvírói álom mélyén (na, születik már egy mívesebb képzavar!) ott lapul a vágy, hogy egyszer valamennyien híres regényírók legyünk. Ez aztán oda csúcsosodik ki, hogy az ember egyszer bemegy a könyvtárba és megkeresi magát, azaz a saját regényét az egyik polcon és erre kiderül, hogy azt támasztékul használják egy kortárs szerzőtárs kötetének. Mondjuk Karl Ove Knausgård tetralógiájának Tavasz kötetét megtámasztani azért nem olyan rossz referencia, na.

“De jó neked, biztosan sokat utazol!”
De visszatérve: útikönyv írónak lenni azért szintén elég menő szerintem. Leszámítva azt, hogy folyton el kell keserítenem az olvasókat, akik úgy gondolják, útikönyvek írójaként minimum kétszer körbeutaztam már a bolygót és legkevesebb tucatszor bejártam keresztül-kasul Magyarországot. Ez remek lenne, de a valóság pont olyan prózai, mint a regényírók esetében: a szöveggyáros ilyenkor is leginkább az íróasztalánál ücsörög és a klaviatúrát masszírozza vadul. Az útikönyv szövege ugyanis nem születik meg az utazástól – azaz a szerző leginkább nem a lábát használja, hanem az ujjait – meg a fenekét.
De hogy komolyra fordítsam a szót: szerencsés vagyok, mert az útikönyv íráshoz sokat kell menni, látni, hallani és tapasztalni. A felfedezés és a kaland folyamatosan ott kell munkáljon benned, akár a gyerekekben. Ha van élvezetes része ennek a tevékenységnek, akkor leginkább ez az.
Regényíró-agy vs. útikönyvíró agy
A regényíró agya szerintem Excel-táblázat. Kézben kell tudni tartani a szerkezetet, ugyanakkor emlékezni minden apró részletre és szereplőre, s azok minden, már megtörténtté tett, leírt mondatára, cselekedetére, tettére, gondolatára. S miközben folyamatosan csillagtúrákat teszel a magad által kigondolt történetfolyamban, nem szabad eltévesztened a kijáratot sem, vagyis tudnod és látnod kell, hova futtatod ki a végén a cselekményt.
Az útikönyvíró kellemes lehetősége, hogy mindezekkel kevésbé kell törődnie. Helyette sokkal több kutatómunkát végezhet, és olykor nagyobb monotonitástűrésre lesz szüksége.
Ha szeretnél ebbe mélyebben beleásni, és könyvíró technikákat elsajátítani, ha minden vágyad regényt, vagy útikönyvet írni, kattints az Íróiskola menüpontra!